4. Aansprakelijkheid en certificering.pn

  Onderzoeksproject  

Aansprakelijkheid en certificering: wat er wel en niet geregeld is voor varen op waterstof    

Is waterstof de brandstof voor het transport van de toekomst? Gemeentelijke vervoersbedrijven gebruiken al waterstofbussen en hebben een oplaadinfrastructuur ontwikkeld. Deze investeringen en risico’s zijn alleen te hoog voor veel andere bedrijven. Kunnen de waterstoffaciliteiten van gemeentelijk vervoersbedrijven fungeren als aanjager voor het gebruik ervan in transport? We hebben onderzocht welke juridische barrières er zijn voor de introductie van waterstof in de scheepvaart. Globaal gezien hebben zij antwoord gezocht op twee vragen: hoe is de certificering van schepen met een waterstofaandrijving (niet) geregeld en is er sprake van bijzondere aansprakelijkheid indien er iets misgaat met een dergelijk schip. Daarnaast is gekeken naar hoe de overheid met deze twee vragen (beter) om kan gaan. Het onderzoek is afgerond en daaruit is een adviesrapportage getiteld: ‘Juridisch onderzoek waterstofschepen’ voortgekomen. Kijk hier(link naar het rapport) voor het rapport.

Partners

Faculteit Rechten, Haven Lauwersoog, New Generation Shipyards B.V., New Energy Coalition, Provincie Groningen, Qbuzz, OV Bureau Groningen Drenthe, Koopman Logistics, Wagenborg Passagiersdiensten, Suikerunie, Natuur en Milieu

 

Contactpersonen

Aline Klingenberg, Rosalie Koolhoven